V prvom rade si povieme čo je filter pevných častíc. Filter pevných častíc je umiestnený vo výfukovom systéme vozidla. Jeho hlavnou úlohou je zachytávať drobné častice sadzí v priestore jemného keramického sitka.
Na tento takzvaný DPF filter sú napojené snímače tlaku a teplôt výfukových plynov.
Práve prostredníctvom týchto údajov riadiaca jednotka vozidla spúšťa takzvanú regeneráciu (obnovovanie) filtra pevných častíc. V praxi to znamená tak že riadiaca jednotka pristrekne viac horľavej zmesi (u niektorých DPF filtrov je to pomocou dodatočného vstreku priamo do priestoru pre DPF) do filtra pevných častíc.
Práve vďaka tomu dôjde k prehoreniu drobných častíc. Nakoľko častice prehoria tak sa aj filter vyčistí a tým pádom sa obnoví jeho stav. Samozrejme, časom sa aj tak každý DPF filter upchá.
Systém vozidla je nastavený tak, aby k obnove filtra pevných častíc dochádzalo mimo centrá miest. Účelom je dosiahnuť to, aby centrá miest boli čistejšie. K prehoreniu je dôležitá aj vyššia teplota. Vyššia teplota spalín sa dá dosiahnuť predovšetkým pri dlhšej jazde. Úlohou celého DPF filtra je zachytávanie sadzí tak, aby naše ovzdušie bolo oveľa čistejšie. Používať DPF filter boli nútení výrobcovia vozidiel s príchodom nových emisných noriem. Od roku 2007 sú nim vybavené všetky naftové vozidlá. Filter bol prvýkrát uvedený na trh v roku cca 2001.