Filter pevných častíc sa nazýva aj ako DPF filter alebo FAP filter
V obidvoch prípadoch však skratka znamená to isté a to: filter pevných častíc. Nájdu sa však aj ľudia ktorí používajú nesprávne označenie PDF filter.
Filter pevných častíc sa označuje
- DPF - anglicky DIESEL PARTICULAR FILTER
- FAP - francúzsky FILTRE A PARTICULES (používané hlavne o francúzskych vozidiel)
Tento filter používajú aktuálne len naftové vozidla. Prvýkrát bol použitý okolo roku 2001. Od roku cca 2007 ho majú všetky naftové vozidlá. Filter pevných častíc je súčasťou výfukového systému vozidla. Obvykle sa jeden koniec pripája na vývod turba a druhý koniec DPF filtra priamo na výfukový vývod.
Hlavnou úlohou filtra pevných častíc je zachytávanie pevných častíc sadzí. Filter pevných častíc je totiž vybavený veľmi jemným sitkom, ktoré zachytáva drobné častice. Tieto častice sa hromadia v priestore sitka. Celý systém je nastavený tak, že riadiaca jednotka vyhodnocuje pomocou snímačov stav filtra. Následne podľa toho spúšťa takzvanú regeneráciu filtra pevných častíc. Tento pojem označuje spaľovanie sadzí/obnovovanie filtra.
Je to nastavené tak, aby k spaľovaniu dochádzalo predovšetkým pri jazde mimo mesto. Hlavným dôvodom je to, že jazdou po meste priestor DPF filtra nedosahuje také teploty, aby k spaľovaniu mohlo dôjsť. Druhým, nie menej dôležitým dôvodom je to, aby centrá miest boli čistejšie. Práve preto systém spúšťa regeneráciu DPF filtra pri jazde mimo mesto.
DPF filter tak, ako všetky diely na vozidle, má svoju obmedzenú životnosť. Už len to, že sa v priestore hromadia sadze naznačuje to, že filter nevydrží večne. Sú ľudia, ktorí s novým vozidlom vybaveným DPF filtrom prešli 80 000 - 300 000 km. Samozrejme, vždy to závisí od štýlu jazdy. Treba rátať s tým, že naftové vozidlá sú primárne určené na dlhé trasy. A o to viac ak sú vybavené aj DPF filtrom. Pri jazde po meste sa filter pevných častíc postupne zanáša, až dôjde k jeho upchatiu. Práve preto je dôležité s naftovým motorom jazdiť dlhšie trasy. Odporúča sa aspoň vždy jedna cca 50 km plynulá jazda po diaľnici na jednu nádrž. Práve pri takejto jazde dôjde k prehoreniu sadzí v priestoroch jemnej mriežky filtra pevných častíc.
Filtre pevných častíc sa vyrábajú s keramickým sitkom prípadne aj s kovovým. Vo väčšine prípadov DPF filtre robia firmy, ktoré sa zaoberajú výrobou náhradných dielov. A to výfukov a katalyzátorov.
Filter pevných častíc býva osadený zvyčajne vo valcovitom telese (hrubej rúre). V tomto telese vo veľa prípadoch je aj samostatné sitko katalyzátora. Tým pádom výmenou DPF filtra vymeníte aj katalyzátor. Samozrejme sú aj DPF filtre, ktoré sú bez katalyzátora, pričom katalyzátor sa kupuje samostatne. Niektoré filtre sú dokonca tak dlhé, že ich časť tvorí aj výfuková rúra.
Vždy to však závisí od výrobcu vozidla.
Výmena DPF filtra
V prípade, že sa vám upchal DPF fitler, máte niekoľko možností ako riešiť tento problém. Úplne prvou možnosťou je výmena DPF filtra za úplne nový diel. Naša spoločnosť predáva úplne nové filtre pevných častíc. V niektorých prípadoch sú ich ceny také nízke, že sú porovnateľné s cenou odstránenia DPF filtra alebo s cenou profesionálného repasu. Hlavným dôvodom je ich prepad cien. Výroba DPF filtrov sa tak rozšírila, že už aj výrobcovia DPF filtrov išli s cenou podstatne dole. Taktiež treba rátať s tým, že čím viac výrobcov má filter v ponuke, tým je nižšia cena. Kúpou nového DPF filtra získate stav nového a tým pádom jazdíte ďalej.
Odstránenie DPF filtra
Ďalšou možnosťou je odstránenie DPF filtra. Toto naša spoločnosť neposkytuje. Výhodou je, že pokiaľ tam DPF filter nie je, tak sa nemôže ani upchať. Nevýhodou je, že z pohľadu zákona je takto upravené vozidlo nespôsobilé jazdy. Za toto vám polícia môže dať pomerne vysokú pokutu. A to oveľa viac pokiaľ jazdíte v Nemecku alebo Rakúsku. Tam totiž o tomto probléme vedia a sú vybavení technikou, ktorou to dokážu skontrolovať. Ďalšou nevýhodou je pomerne tvrdý zásah do vozidla. Vyžaduje sa odpojenie snímačov, ktoré sú napojené na teleso DPF filtra. Pokiaľ vám toto nespravia dobre, budete mať oveľa väčšie problémy s vozidlom. V takom prípade to väčšinou končí aj tak kúpou nového DPF filtra a obvykle je nutné zakúpiť aj snímače ktoré sa medzí tým zničili.
Čistenie filtra pevných častíc
Ďalšou možnosťou je čistenie DPF filtra. Takzvaný preplach. Celý proces sa robí tak, že do priestora sitka DPF filtra sa naleje roztok/rozpúšťadlo. Cez noc sa to nechá pôsobiť a ďalší deň sa to vystrieka tlakom horúcej vody. Rozpúšťadlo síce funguje a naozaj sadze rozpustí. Avšak wapkou nie je šanca dokonale vyčistiť kanáliky DPF filtra. V podstate sú to len vyhodené peniaze na prácu mechanika ako aj špeciálneho roztoku. Obvykle po 300-10 000 km sa DPF filter upchá znova.
Práve preto si treba dobre zvážiť, čo je pre vás najlepšie keď sa budete rozhodovať ako riešiť upchatý filter pevných častíc.